Kas yra graffiti?
graffiti reikšmė
graffiti-tai meniski piesiniai ant sienu kuriuos piesia writeriai.kai kurie mano kad tai vandalizmas-kiti menas. ribos tarp vandalizmo ir meno graffityje nera
-e bachur ze koki graffiti wakar nupiesiau
-nu jo tu tikras writeris kaip koks fuga
» Šis žodžio vertimas tau nepatinka? Atsiųsk savajį arba įvertink visus esamus taip, kaip tau atrodo teisingiau!
graffiti
Šaltinis: drpage.bartuva.lt
Tai ką šiuo metu galima pamatyti ant sienų ir traukinių visame pasaulyje, tai ką mes vadimane GRAFFITI, prasidėjo 1960-tų gale- 1970-tų pradžioje New York'e. Prekyboje pasirodžius vandeniui atspariems flomasteriams, jaunimas pradėjo išpaišynėti pašto dėžutes, sienas, telefonų būdeles, požemines perėjas ir metro. Pradžioje jų "kūryboje" dominavo paišytojų vardai ir pravardės. Visą tai vadinosi "Single hitting", o kiek veliau- "tagging". Su laiku įvairių tagg'ų atsirado labai daug, dėl to išėjo nemaža konkurencija tarp "writer'ių". Tuo metu lyderiu buvo TAKI 183, kurio interviu pasirodė 1971-mais "New York Times" laikraštyje. Tikrasis TAKI vardas buvo Demetrius, toks graikų kilmės amerikietis. Kadangi jis dirbo siuntinių išnešiotoju, jo darbas buvo susijęs su važinėimu metro po visą N.Y., jis visur palikinėdavo savo autografus. Kiti žinomesni to laikmečio "writer'iai" buvo- JOE 136, EELI 159, BARBARA 62, YANK 135, EVA 62. Jau tada N.Y. valdžia skyrė apie 300.000$ (=80.000 darbo valandų) vien tam, kad pašalintų visą tai nuo sienų. Kovą sunkino ir tai, kad "paišytojais" vis dažniau būdavo toli gražu ne vien tik vaikai, tokiu informacijos perdavimo būdu vis dazhniau pradėjo naudotis gatvių gaujos, žyminčios savo teritorijas ir kovodamos už valdžią gatvėse. Po TAKI interviu publikacijos šimtai N.Y. paauglių įniko į šį naująjį sienų meną visur kur tik budavo įmanoma. Tie, kurių vardai atsirasdavo sunkiausiai prieinamose vietose, tapdavo populiarus ir ižymūs, jie tapdavo savu "chebrų" didvyriais. Vėliau, parduotuvese pasirodžius "sprėjams"- garffiti tampa dar populiaresne ir dar labiau pastebima meno kryptimi.
Laikui begant seni tagai pradejo skesti shimtuose nauju, nes visa, kas galejo buti ishpaishyta- buvo ishpaishyta. Stilius reikalavo naujoviu ir pasikeitimu, todel po truputi pradeda ishryshketi skirtingi, tam tikriems "writeriams" budingi shriftai. Raides daresi vis aukshtesnes, pasirode konturai (OUTLINE) ir spalvos. Taip atsirado nauja graffiti forma- "PIECE", kas pilnaja prasme reishke "MASTERPIECE" (meno kurinys). Anuomet populiariausia graffiti vieta buvo metro. 1973 metais N.Y. MAGAZINE pradejo rengti geriausio metro graffiti konkursus, laimejas gaudavo "TAKI priza". Stiliu lygis augo, shriftai igaudavo trechiaji ishmatavima, spalvos daresi vis labiau imantresnes. 1975 atsirado pirmaisis WHOLE CAR, o 1976-tais pirmieji du WHOLE TRAIN'ai ish kuriu pirmaji padare CAINE 1, o antraji- izhymieji FABULOUS FIVE. Paraleliai buvo dirbama tobulinant stiliu ivairove. Kompoziciju sudarytu ish keletos raidzhiu pabaigimui pradeta naudoti "lashus", "shtrichus". Raides sujunginejamos netradiciniais budais, bei deformuojamos. Atsiranda vienas ish kultiniu graffiti elementu- strele, kuria sukure PHASE 2 (BUBBLE STYLE ishradejas). Zhodzhiai tampa nebeiskaitomi ir visa tai gauna nauja varda- "WILD STYLE". Kadangi graffiti pagrindai jau buvo sukurti, visos naujoves lengvai adaptavosi, vystydamos jau egzistuojanchius stilius. Tachiau nezhiurint i tai visi zhinojo tuos kas sukure graffiti. HONDO- pirmasis TOP TO BOTTOM, DEAD LEG- pirmasis T2D, PHASE 2-streles, BUBBLE STYLE ir t.t.
Visa shi "writer'iu" veikla tokiai kompanijai kaip METROPOLITAN TRANSIT AUTHORITIES kainavo deshimtis milijonu doleriu (tiksliau nuo 1970 iki 1985 buvo skirta nuo 50 iki 100 milijonu baksu vien tik graffiti naikinimui, gynybiniams itvirtinimams, sargybai, shunims ir t.t), kurie buvo skirti (nesekmingai), garffiti naikinimui, arba tiksliau- bandymams tai padaryti. Vieno WHOLE CAR nuvalymas kainavo 78.000$, o vieno kvadratinio metro ~750$. Galu gale 1978-tais buvo ishrastas vagonu plovimo aukshto slegio vandeniu budas, kas dave nors shiokius tokius rezultatus. Pats BLADE per kelias savaites neteko keletos WHOLE CAR'u. Tik senos konstrukcijos vagonai ("coffins"-karstai) pilnai nepasiduodavo shiam plovimui, graffiti tiesiog pasidarydavo dar purvinesne. Pakartotinas nepilnai nuplautu pieshiniu ishdazhymas buvo pamokantis, tiesa nauji graffiti nusiplaudavo lengvai. Papildomai MTA investavo didelius pinigus i 5-metriniu sienu su spygliuota viela statyba, shunis, apsauga ir baudzhiamaja atsakomybes sistema. Sargybiniai tapo vis labiau zhiauresni, zhinomas ne vienas atvejis, kai jie sumushdavo "writer'ius" iki mirties. Tai faktas.
Ryshium su aukshchiau paminetu, "writeriu" LEE QUINONES, zhinomas kaip LEE (ZORO- "WILD STYLE" filme) 1978-tais nepatenkintas esama situacija, pradejo visa savo bruklino tilto kaiminyste keisti i viesha graffiti galerija. Ishpaishinedamas naktimis aplinkines beisbolo aikshteles jis pradejo pati didzhiausia graffiti perversma, nes perkele graffiti ish metro i miesto gatves. Tuo susidomejas FAB 5 FREDDY, parashe straipsni i VILLAGE VOICE pasakojima papildydamas sienu nuotraukomis. Tai inspiravo tokio CLAUDIO BRUNIE, "Medusa" galerijos savininko vizita i N.Y. Jo tikslu buvo rasti tuos kas visa tai kuria, taigi LEE ir FRED tapo pirmaisiais kurie pristate savo mena europoje.
1983-chiais, ieshkodamas "writeriu" N.Y. pasirodo YAKI KORNBLIT, prekiautojas meno kuriniais ish Amsterdamo. Jis buvo suinteresuotas graffiti, meno kuriniu rinkoje, pristatymu. Jis ejo tuo pachiu keliu kaip ir tie kurie priesh 20 metu ishpopuliarino POP-ART. YAKI surinko grupe "writer'iu", kurie uzh savo pechiu turejo ne tik traukiniu dazhyma, bet ir dalyvavima tokiuose renginiuose kaip: "FASHION MODA", THE MUDD CLUB", "THE NEW YORK NEW WAVE SHOW P.S.I.", "THE FUN GALLERY" ir t.t. Toje grupeleje buvo tokios legendos kaip DONDI, CRASH, RAMELLZEE, ZEPHYR, FUTURA 2000, QUIK, LADY PINK, SEEN, BLADE, BIL BLAST. Ju kurybos demonstravimas Boymans van Beuningen muziejuje, sulauke dideles bangos pozityviu atsiliepimu, tiek ish kritiku, tiek ir ish kolekcionieriu puses. Tai buvo svarbu graffiti istorijai, nes labai padejo shio meno populiarizacijai ir progresui, ne atskiru meistru ar crew, o butent visos graffiti, kaip meno rushies atskirai. Kaip pavyzdy galima pamineti tai, kad olandu paaugliai, kurie ishsiskyre ypatingu revoliucingumu, tuo metu dare daug ir netvarkingu bandymu ishpaishyti sienas. Ir tik po susitikimo su N.Y. graffiti grandais shis menas pradeda realiai gyvuoti Olandijoj bei visoj europoj.
Tuo metu writer'iai pradejo dalytis i dvi grupes. Pirmieji pasinere i meno pasauli, ju kuryba tapo rafinuota, jie atrasdavo naujus ikvepimo shaltinius, prarasdami shaknis ir kontakta su gatve, beto ju kuriniai puikiai parsiduodavo. Jie tapo nebe writer'iai, o tiesiog dailininkai. Antrieji liko ishtikimi gatvei, ju gretos didejo ir jie tapo vis labiau surishti su breakdance'u, dj-ingu ir mc-ingu. 80- tuju pradzhioj visa tai pavadinama- HIP-HOP kultura, kuri budama labai populiari Shtatuose pasiekia netgi Europa. Nemazha nuopelna tam turejo masines informacijos priemones, filmai, laikrashchiai, video klipai, kuriu pagalba daugybe jaunu kureju tapo zhinomi, tai- AFRIKA BAMBAATA, THE ROCK STEADY CREW, PHASE 2, FUTURA 2000, BLADE SEEN, SKEME, DONDI ir tai tik keletas ish ju...
KASE 2 stilius ( COMPUTER ROCK ), jis beje nusifilmavo filme "STYLE WARS", bei aprashytas "SUBWAY ART" knygoje, tapo pavyzdzhiu jauniesiems L.A ir SAN FRANCISCO writer'iams. Ispanijoje kiekvieno breikerio svajone buvo tapti izhymiojo AFRICA BAMBAATA CREW-ZULU NATION. Anglijoje writeriai ZULU zhenkla pradejo paishyti kur kas ankshchiau nei taikos. Daugelyje miestu butent po ROCK STEADY CREW koncertu prasidejo zhymus graffiti pakilimas. Tachiau vistik didzhiausia darba nuveike filmas "BEET STREET", kuris tiesa, nors ir buvo holivudishkas, graffiti paishe stenografai, tachiau viesulu prasisukes viso pasaulio kinoteatruose pastumejo daugely zhmoniu i rankas paimti spreejus, plokshtes ar shokti breika. Europoje pirmus traukinius ishpaishe Vienos, Diuseldorfo, Kopenhagos, Paryzhiaus ir Londono writeriai. Tachiau ju buvo nedaug ir greitai nuplauti, taigi liko beveik nepastebeti. Todel tie rebiatos emesi miesto sienu, savo darbo pagrindu laikydami Shtatu writeriu darbus. Jie vyste Shtatu stiliu ir pridave jiem musu europietishkos "spalvos".
Viskas... Pratesimas jusu rankose writeriai...
graffiti'je tarp meno ir vandalizmo konkrecios ribos nera